“Zapošljavanje kroz suvremeni pristup ponudi poljoprivrednih proizvoda” – osvrt partnera

28. veljače 2019.|By:

Kako smo se u LAG-u Vallis Colapis približili polovici provedbe projekta “Zapošljavanje kroz suvremeni pristup ponudi poljoprivrednih proizvoda”, tako smo sve više usmjereni na svojevrsno sumiranje dosad napravljenog; pokušavamo što jasnije vidjeti dosadašnji napredak kako bi se što bolje pripremili za provedbu druge polovice.

Projekt “Zapošljavanje kroz suvremeni pristup ponudi poljoprivrednih proizvoda” financiran je iz Europskog socijalnog fonda, a njegova provedba započela je 1. lipnja 2018. godine. Trajanje projekta je 18 mjeseci, a partneri LAG-a Vallis Colapis su LAG Frankopan, Ženska grupa Karlovac – Korak, HR-Koncept d.o.o., Grad Karlovac i Karlovačka županija.

Zamolili smo Hrvoja Kolmana, direktora tvrtke HR-Koncept d.o.o. da nam da svoj komentar na dosadašnji tijek projekta:

U sklopu projekta “Zapošljavanje kroz suvremeni pristup ponudi poljoprivrednih proizvoda” dosad sam održao 10 radionica. Prisutni su bili većinom poljoprivrednici ili oni koji imaju želju da to postanu. Moj zaključak je da se većina prisutnih već bavi poljoprivredom, ali na razini hobija, a tek im predstoji da taj hobi pretvore u posao.

Poljoprivredu općenito čine razne grane pa su na radionicama bili prisutni i vrlo različiti profili „poljoprivrednika“. Npr. prisutni su bili proizvođači sjena, humusa i sl., uzgajivači stoke, svinja i sl., a bili su i proizvođači voća, povrća, kao i nekih prerađevina. Zbog toga se, unatoč pripremama za edukacije, nisam mogao osloniti na materijale koje sam pripremio, već sam morao dosta improvizirati i održavati edukacije ovisno o profilu prisutnih poljoprivrednika na svakoj pojedinoj edukaciji.

S obzirom na iskustvo koje imam u toj branši (poljoprivreda, marketing u poljoprivredi, trgovina poljoprivrednim proizvodima) nije mi to bio problem, čak bih rekao da je takav način vođenja edukacija prisutnima bio vrlo interesantan i za njih koristan.

Nakon nekoliko odrađenih prezentacija moglo se zaključiti da je većina prisutnih bila potpuno neinformirana o realnim mogućnostima za plasman poljoprivrednih proizvoda u današnje vrijeme. Također, smatram da bi većini njih dobrodošle dodatne edukacije vezano na propise iz njihove (potencijalne) branše.

Isto tako, skoro u svim krajevima ljudi su naglašavali da nemaju potporu lokalne vlasti i države, koju svi redom očekuju. Samo kao primjer – u Slunju su bili prisutni i proizvođači svinja koji bi možda u budućnosti proizvodili i finalni proizvod (kobasice, špek…), ali ne upuštaju se u to zbog toga što im je prva klaonica predaleko pa bi sve to bilo neisplativo. U tom smislu mogu razumjeti da je to problem koji sami ne mogu riješiti i da oko toga očekuju potporu drugih. S druge strane, ne treba se od općina, gradova ili države nešto posebno očekivati pa bi oko otih očekivanja trebalo biti malo više balansa.

Također, primjetio sam da ljudi nisu spremni mijenjati navike i poglede na poljoprivredu. Npr. osoba se žali kako već nekoliko godina ne može prodati grah, ali nije spremna promjeniti poljoprivrednu kulturu itd. Naravno da ne može prodati grah kada u njegovoj ulici ima 3 proizvođača graha i svi su koncentrirani samo na lokalno tržište.

S obzirom da je ovo zadnje lako primjetiti na svakoj radionici, puno energije ulažem u to da ih uvjerim da u suradnji s Finotekom ne moraju za tržište imati samo ljude iz svog okruženja. Educirao sam ih da prvo razmisle o tome kakvo im je tržište, gdje im je tržište, prenosio im mogućnosti paketne distribucije, interneta kao prodajnog kanala itd. Pokušavam svakoga uvjeriti da tek kada te elemente proanaliziraju odaberu kulturu kojom će se baviti, a ne obrnuto.

Isto tako, puno sam vremena posvetio da prisutne uvjerim da se od poljoprivrede može živjeti, ali uz nužne promjene i prilagodbe današnjem vremenu. Nažalost, čini mi se da ljudi teško prihvaćaju da svaka promjena kreće prvenstveno od njih samih te da tek nakon što pristupe poljoprivredi kao poduzetnici mogu očekivati benefite od iste. Poljoprivreda kao usputna djelatnost bez prave posvećenosti tome i bez stalnih edukacija nema perspektivu, a to još mnogi tek trebaju prihvatiti. 

*HR-Koncept d.o.o. iz Nedelišća poduzeće je osnovano 2009. godine koje vodi web portal Finoteka.com koji je trenutačno vodeći domaći portal za internetsku prodaju hrvatskih poljoprovrednih proizvoda. Sustavom internetske prodaje i dostave na kućni prag pokriva Hrvatske, Slovenije i Austrije. Posjeduje vlastitu pakirnicu za otkup domaćih proizvoda te osposobljava domaće proizvođače hrane za samostalnu internetsku prodaju preko web portala Finoteka.com

 

*Sadržaj objave isključiva je odgvornost LAG-a Vallis Colapis.

EUROPEAN UNION
LEADER
CROATIA
Co-financed by the EU pre-accession IPARD measure through LEADER project
This website is co-financed from EU pre-accession program for IPARD LEADER measure. The contents of this site are the sole responsibility of the LAG "Vallis Colapis" and do not necessarily reflect the position of the European Union.
Website maintenance is co- financed by the European Union from the European Fund for Agricultural Development, Sub-Measures 19.1. "Preparatory Assistance", Sub-Measures 19.2. "Support for implementation of operations under the community – led local development strategy“, Sub-Measures 19.3. „ Preparation and implementation of cooperation activities of the local action“, Sub-Measures 19.4. „ Support of running costs and animation“ under Measure 19 "LEADER-CLLD" from Rural Development Programme of the Republic of Croatia for the period 2014-2020. Share of co-financing 90% EU, 10% RH European Agricultural Fund for Rural Development: Europe investing in rural areas